top know how

najczęściej czytane
12760018802076130.jpg

autor:

Natalia Szklarska, Media&Marketing Polska, czerwiec 2010

data:

08.06.2010

rodzaj tekstu:

organizacja eventu

udostępnij  Podziel się na Facebook
wyślij link  wyślij link

Nowe oblicze eventów

Ostatnie dwa lata to trudny czas dla wielu agencji eventowych. Znacząco spadła liczba eventów integracyjnych i motywacyjnych. Mniej było również eventów marketingowych. Prognozuje się, że w 2010 r. sytuacja całej branży zacznie się stopniowo poprawiać.

Eventy są ważnym narzędziem komunikacji marketingowej. Spowolnienie gospodarcze spowodowało jednak znaczne ograniczenie budżetów marketingowych niemal we wszystkich firmach.

- Niestety kryzys odcisną swoje piętno prawie na każdej branży, w tym również na szeroko rozumianej reklamie. Pewne jest, że znaczna część klientów była i często nadal jest bardziej ostrożna przy planowaniu budżetów. Oczywiście dotyczy to także eventów. Na szczęście ta tendencja powoli odwraca się. Myślę, że już niebawem sytuacja wróci do normy i ilość zleceń w całej branży znacznie wzrośnie
- Robert Ziemba business development director Fabryki Pomysłów.

- Zdecydowanie dało się odczuć spadek w ilości organizowanych eventów, głównie integracyjnych czy motywacyjnych. Nawet jeśli firma organizowała imprezę dla pracowników, nie do końca chciała się do tego przyznać. Wynikało to z nieco mylnego, moim zdaniem, przeświadczenia, że w dobie kryzysu „nie wypada” inwestować w zabawę. A celem wyjazdów motywacyjnych nie jest przecież zabawa sama w sobie, a zwiększenie efektywności oraz integracja pracowników. Aktualnie rozpoczął się „sezon”, latem odbędzie się dużo festiwali muzycznych. Jeśli chodzi o firmy organizujące eventy, zauważa się wzrost ich liczby na rynku - Paulina Dmitruk, redaktor prowadząca branżowego portalu Eventspace.pl

- Pierwszą odpowiedzią firm na czasy kryzysu było gwałtowne obcięcie budżetów marketingowych, w tym w znacznej części budżetów na działania eventmarketingowe. Dopiero po pierwszych gwałtownych reakcjach planowane działania stały się bardziej rozsądne i spokojniejsze. Nie zapominajmy, ze wydatki na BTL są zdecydowanie niższe a za to gwarantują bardziej precyzyjne dotarcie do grup docelowych – tłumaczy Sylwia Matwiejczyk dyrektor zarządzająca Defacto.

Komu służy event

Jakie korzyści przynoszą eventy? Wbrew obiegowym opiniom nie służą one wyłącznie rozrywce. Dobrze zorganizowane imprezy integracyjne, motywacyjne czy promocyjne budują wielokierunkowe relacje. Coraz więcej przedsiębiorców zaczęło dostrzegać istotną rolę imprez integracyjnych, motywacyjnych czy promocyjnych. Oddziałują dwukierunkowo, umożliwiają interakcję między firmami i jej klientami (w przypadku imprez promocyjnych) oraz integrację pracowników (w przypadku wydarzeń wewnątrz firmowych). Coraz większa konkurencja wśród firm eventowych powoduje, że event managerowie poszukują nowych, innowacyjnych rozwiązań.

- Coraz rzadziej, konferencje prasowe (zwłaszcza mające na celu wprowadzenie na rynek nowego produktu) są szablonowym spotkaniem przy kawie. Za przykład może służyć konferencja pewnej marki wprowadzającej na rynek nowy model kuchenki. Przygotowane potrawy (oczywiście w nowym urządzeniu) goście spożywali w ciemnościach, co miało wyostrzyć zmysł smaku i zapachu. Coraz częściej osią spotkań integracyjnych jest historia, kultura i sztuka. Aktualnie trudno też wyobrazić sobie event bez udziału celebrytów
– mówi Paulina Dmitruk.

Nie bez znaczenia dla branży spotkań stała się ekologia. Zielone eventy (imprezy organizowane zgodne ze standardem BS 8901), choć znacznie popularniejsze zagranicą, powoli znajdują swoje miejsce i w Polsce. Pojawiają się lokalizacje, które prowadzą politykę proekologiczną, a tym samym są idealnym miejscem dla green eventów. Zaczęto również zwracać uwagę na mierzenie efektywności event marketingu i wykorzystywać narzędzia, które umożliwiają zmierzenie czy wydarzenie przyniosło oczekiwany rezultat i zrealizowało założone cele.

Promocja branży

Problemy, na jakie najczęściej narzeka branża związane są z brakiem przepisów prawnych regulujących organizację imprez, rozproszenie rynku i wynikająca z niego niewiedza przedsiębiorców jak i klientów, co do możliwości i sposobów korzystania z rynkowych ofert. Powstają stowarzyszenia, które obierają sobie za cel konsolidację organizatorów szeroko rozumianych eventów. Obok stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, od kwietnia 2009 działa Stowarzyszenie Branży Eventowej, w listopadzie 2009 zarejestrowano Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel.

- Jednak, co do idei funkcjonowania stowarzyszeń opinie są podzielone. Wszyscy są zdania, że należy dbać o interesy branży, jej promocję, jakość usług rynkowych, jak również edukację w obrębie branży. Nie wszyscy jednak uważają, że istniejące na rynku organizacje są w stanie w tym pomóc (sceptyczni wobec stowarzyszeń często traktują je jako „towarzystwa wzajemnej adoracji”)
- podsumowuje Paulina Dmitruk, Eventspace.pl.
   

Zdjęcie: Eternity Group
 

1
Brak plików.
Brak komentarzy.

Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

 

Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie zasady, zawiadom nas o tym

podobne

ładowanie...