top know how

najczęściej czytane
12687335373381741.jpg

autor:

Katarzyna Szczurek

data:

16.03.2010

rodzaj tekstu:

analiza/raport

udostępnij  Podziel się na Facebook
wyślij link  wyślij link

IPO: Turystyka biznesowa w Polsce

W Polsce jest dziesięć razy mniej miejsc noclegowych na mieszkańca niż w krajach Europy Zachodniej – wynika z raportu portalu IPO.

Większość hoteli z największą liczbą gwiazdek znajduje się w największych aglomeracjach, a poza nimi ciężko znaleźć infrastrukturę konferencyjną na poziomie cztero-, pięciogwiazdkowym.

Ostatnie lata to systematyczny wzrost atrakcyjności Polski jako miejsca przyjazdów służbowych. Wzrastający popyt turystyczny ożywił sytuację na rynku polskiego hotelarstwa. Tylko w roku 2008 r. oddano do użytku ponad 118 nowych hoteli, a kolejne inwestycje realizują wielkie grupy hotelarskie, takie jak Accor czy Hilton. Większość tych obiektów jest w pełni przystosowana do obsługi klientów biznesowych, co jest zrozumiałe, zważywszy na fakt, że turystyka biznesowa jest zaliczana obecnie do najbardziej dochodowych elementów działalności turystycznej. Jak podaje Instytut Turystyki konferencje, kongresy, podróże w interesach czy spotkania motywacyjne określane jako incentives, stanowiły w 2008r. ok. 30 proc. wszystkich pobytów turystycznych, a polskie firmy wydają ponad 10 mld zł rocznie na podróże i pobyty o charakterze biznesowym.

Jednakże pomimo wspomnianych wyżej inwestycji, polska baza hotelowa, nadal jest na niewystarczająca. Na 10 tys. mieszkańców przypada 40 miejsc noclegowych, podczas gdy w większości krajów Europy Zachodniej ponad 400.

Hotele cztero- i pięciogwiazdkowe usytuowane są dużych miastach i aglomeracjach miejskich głównie w województwach mazowieckim, małopolskim, pomorskim i śląskim. Poza tymi obszarami ciężko jest znaleźć obiekty z infrastrukturą konferencyjną na najwyższym poziomie, która jest domeną właśnie hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych. Jeśli chodzi o hotele trzygwiazdkowe to ok. 60 proc. z nich znajduje się poza wielkimi aglomeracjami, jednakże zakres i jakość usług biznesowych w tych ośrodkach bywa na niższym poziomie.

Dużo lepsza sytuacja jest na rynku obiektów stricte konferencyjnych. Ponad 30 proc. z nich znajduje się w województwach mazowieckim i małopolskim. Stosunkowo duża liczba ośrodków tego typu znajduje się także w dolnośląskim, pomorskim i śląskim. Czarna dziura na polskim rynku konferencyjnym to województwa opolskie i lubelskie – przygotowanie konferencji na tych terenach może sprawić nie lada problem. W istniejących obiektach konferencyjnych dominują sale przygotowane do realizacji małych i średnich konferencji, a spotkania do 100 osób stanowią 70 proc. całego rynku. Jednakże istnieją także wielkie centra kongresowe, jak Gromada czy Expo XXI. Są to wielofunkcyjne kompleksy konferencyjne, odpowiednio przygotowane do obsługi kilkutysięcznych imprez.

Dynamicznie rozwija się także polski rynek targowy. Ciągle wzrasta liczba centrów targowych doskonale przystosowanych pod względem wyposażenia, logistyki czy infrastruktury dodatkowej. Stale remontowane są także istniejące już obiekty targowe.

Należy także pamiętać, że turystyka biznesowa to nie tylko odpowiednio przygotowany hotel z zapleczem konferencyjnym. Turystyka biznesowa to także środki transportu, z których klient korzysta zarówno w celu dotarcia do miejsca docelowego, jak i w trakcie pobytu służbowego. Istotna jest także dostępność szeroko rozumianych usług specjalistycznych, do których zalicza się m.in. tłumaczy, techników, firmy nagłaśniające czy florystyczne. Ponadto nie można zapomnieć także o “work and life balans” klientów biznesowych, którzy powinni mieć możliwość odpoczynku i relaksu po pracy, co jest możliwe w przypadku odpowiednio zaprojektowanej infrastruktury rekreacyjnej. W tym obszarze oferta polskich hoteli wyższego standardu śmiało może konkurować z najlepszymi zachodnimi obiektami. Wymienić można tu chociażby szeroki wachlarz usług Spa&Wellness, obiektów sportowych czy usług sanatoryjnych.

Ważnym elementem jest także wiarygodne opisanie i promocja danej usługi turystycznej o charakterze biznesowym. Niestety w Polsce nadal brakuje spójnych i kompleksowych publikacji na ten temat mogących pomoc firmom i klientom instytucjonalnym w wyborze odpowiedniego miejsca na konferencje, kongres czy podroż służbową.

Raport do pobrania tutaj

Źródło: IPO

1
Brak plików.
Brak komentarzy.

Aby dodawać komentarze musisz być zalogowany

 

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

 

Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie zasady, zawiadom nas o tym

podobne

ładowanie...